Wszyscy ogródkowicze, duzi (rodzice) i mali (wychowankowie) chcemy Wam przypomnieć, że choć placówka jest zamknięta nadal możecie korzystać z pomocy wszystkich specjalistów, z którymi spotykacie się na co dzień w Ogródku. Chcielibyśmy wiedzieć jak radzicie sobie w tej odmiennej rzeczywistości, co Wam się podoba, a co Wam sprawia trudność. Zachęcamy więc Wszystkich do kontaktu z nami psychologami i pedagogami poprzez profil facebook lub telefonicznie pod nr 48 3608120 w celu umówienia konsultacji. Czekamy na Was, ale na razie ZOSTAŃCIE W DOMU i Do zobaczenia wkrótce.
Psycholodzy: Małgorzata Wolszakiewicz – Długosz, Sebastian Gajewski.
08.06.2020 r.
OŚMIOKLASISTO PAMIĘTAJ!
* Nie ucz się grupowo – to nie czas na porównywanie swojej wiedzy do innych osób;
*Wysypiaj się – dzięki temu Twoja głowa „naładuje baterie”;
* Spaceruj, zrób coś przyjemnego dla siebie;
* Praktykuj relaksację, uważność;
* Skup się na faktach – zrób listę wszystkich rzeczy, których się podjąłeś, aby przygotować się do egzaminów;
* Nie utożsamiaj swojej wartości z wynikami swojej pracy edukacyjnej – człowiek jest zdecydowanie bardziej złożoną i bogatszą jednostką, którą nie definiują jej wyniki edukacyjne;
* Bądź dla siebie łaskawy, ale jednocześnie nie lekceważ tego podsumowania swojej wiedzy
Powodzenia! 🙂
Małgorzata Wolszakiewicz – Długosz
22.05.2020 r.
JAK ZMOTYWOWAĆ SIĘ DO NAUKI?
- Zrób listę zadań do wykonania
Lista jest mapą, dzięki której wiesz w jakim kierunku się udać i co konkretnie robić.
Zaczynaj od zadań najtrudniejszych i najbardziej czasochłonnych.
- Zaznaczaj swoje postępy
Śledzenie swoich postępów i widok „odhaczonych” zadań jest motywujący i bardzo miły dla okaJ
- Bądź wypoczęty
Zrelaksowani, wypoczęci, dużo chętniej się mobilizujemy do działania.
- Nagradzaj siebie
Ulubiony odcinek serialu, chwila odpoczynku przy ulubionej grze czy kawałek ciasta po skończonej pracy stanowi paliwo dla naszej motywacji.
- Stwórz przyjemne miejsce
Miłe, schludne, uporządkowane i komfortowe miejsce wpływa na poziom naszego skupienia i utrzymanie pozytywnej energii.
- Nastaw się pozytywnie
Nastawiając się na sukces pobudzamy się do działania, przez co wszystko idzie sprawniej i łatwiej. Jest to wielka moc sprawcza i magnes przyciągający sukces i dobre emocje.
Małgorzata Wolszakiewicz – Dłudosz
15.05.2020 r.
Co jeśli spada u Ciebie motywacja młody człowieku?
Nastolatku, czujesz, że poziom Twojej motywacji do działania i nauki obniża się. Aby wzmocnić motywację możesz:
- Zauważaj i doceniaj zaangażowanie się w jakąś aktywność;
- Zadania układaj naprzemiennie: przyjemne i łatwiejsze z trudniejszymi i mniej atrakcyjnymi;
- Korzystaj z różnych form przekazu: nauka na You Tube, dyskusja w rodzinie, film tematyczny, aktywność fizyczna on-line z przyjaciółmi;
- Zaplanuj małe kroczki dojścia do celu;
- Pomyśl, co pozytywnego przyniesie to działanie;
- Nagradzaj siebie za wykonaną pracę.
POWODZENIA Małgorzata Wolszakiewicz – Dłudosz
14.05.2020 r.
Depresja młodzieńcza
Smutek, samotność, strach… to słowa, które najczęściej kojarzą Nam się z depresją. Jednak w przypadku młodych ludzi często przejawia się ona w odmienny sposób. Czasami dzieci z zaburzeniami depresyjnymi postrzegane są jako złośliwe, niewychowane, pyskate, a wręcz agresywne. Czym tak naprawdę jest depresja młodzieńcza i jakie są jej objawy? Zapraszam do prezentacji.
https://view.genial.ly/5ebcef4e58514d0d313e2969/horizontal-infographic-lists-dziecko-z-depresja
Sebastian Gajewski
08.05.2020 r.
Co z lękiem w obliczu trudnej sytuacji epidemiologicznej?
Ważne, by przeprowadzić wewnętrzny dialog samemu ze sobą,
zadając sobie następujące pytania i podejmując konkretne działania
*Czy ta myśl jest dla mnie dobra, czy zła? Czy pomaga mi ona w życiu na co dzień
*Zastąpię moją myśl bardziej racjonalną i spokojną
*Zaakceptuję moje emocje i pomyślę co mnie ukoi – może przytulenie, film lub ciepła kąpiel
*Będę uważny/a na moje potrzeby, okażę sobie troskę
*Nie będę cały czas śledził/a mediów, aby nie „nakręcać spirali myśli” w swojej głowie
*Porozmawiam przez telefon z kimś bliskim lub z psychologiem
Małgorzata Wolszakiewicz – Długosz
29.04.2020 r.
Czym jest stres? Jak sobie z nim radzić? Zapraszam do interaktywnej zabawy.
https://view.genial.ly/5ea98f0abcafac0d9fde4deb/horizontal-infographic-lists-stres
Sebastian Gajewski
27.04.2020 r.
JAK RADZIĆ SOBIE Z WYBUCHAMI ZŁOŚCI U DZIECI
- ZŁOŚĆ NIE JEST ZŁĄ EMOCJĄ
Nie ma dobrych, bądź złych emocji. Są emocje o dodatnim i ujemnym znaku. Wszystkie emocje pełnią bardzo ważną funkcję w naszym życiu.
Kiedy odczuwamy złość czujemy się niekomfortowo. Problem dotyczy nie tego, że dzieci ją odczuwają, ale tego, w jaki sposób ją wyrażają.
- POSTARAJ SIĘ ZROZUMIEĆ DLACZEGO DZIECKO WYBUCHA
Dzieci najczęściej wybuchają, ponieważ nie wiedzą jak inaczej dostać to, czego chcą; odczuwają dyskomfort (np. są pomijane/nie otrzymują wystarczającej ilości uwagi, czują chłód emocjonalny, nie są w stanie sprostać nadmiernym wymaganiom); naśladują zachowania innych osób ze swojego otocznia itp.
- POSTARAJ SIĘ BYĆ OPANOWANY
Wyjaśnij, dlaczego nie możesz się zgodzić na daną aktywność, stosuj krótkie komunikaty, nie dyskutuj, zabierz dziecku „widownię”, gdy zachowuje się niewłaściwie. Postaraj się wewnętrznie wyciszyć.
- NIE WALCZ ZE SWOIM DZIECKIEM
Nie dyskutuj z histeryzującym dzieckiem, nie krzycz na nie, nie wdawaj się w dyskusje, nie stosuj szantażu emocjonalnego. Staraj się nie prowokować dziecka, nie komentuj ironicznie jego zachowania.
- NAUCZ DZIECKO KOMUNIKOWAĆ SWOJE POTRZEBY
Naucz dziecko, że cele osiąga się nie krzykiem, przemocą, piskiem, wymuszaniem, że te metody nie są skuteczne. Najszybciej dziecko opanuje tę umiejętność naśladując Twoją Rodzicu postawę. Pamiętaj dziecko bardzo szybko uczy się obserwując otoczenie i ważne dla niego osoby.
- BĄDŹ DLA DZIECKA WSPARCIEM I POMOCĄ
Rozmawiaj ze swoim dzieckiem, staraj się je zrozumieć, nieustannie poznawać, wówczas łatwiej Ci będzie unikać takich sytuacji w przyszłości. Pamiętaj!!!! DZIECKO najbardziej potrzebuje naszej MIŁOŚCI i UWAGI.
- POMÓŻ DZIECKU ZNALEŹĆ SPOSÓB RADZENIA SOBIE ZE ZŁOŚCIĄ
Wskaż mu, które z zachowań są społecznie akceptowalne oraz jak opanować swoją złość. Pomyślcie, co dziecko może zrobić, gdy się złości, jak się opanować, jak uspokoić emocje.
Małgorzata Wolszakiewicz – Długosz
Zostań w domu – Nie bądź Sam
To już kolejne dni, kiedy jesteśmy w domu i nie możemy spotykać się z naszymi kolegami, koleżankami, znajomymi w szkole, pracy, „ogródku”. Większość z nas zapewne radzi sobie bardzo dobrze, ucząc się, nadrabiając zaległości filmowe lub czytelnicze. Inni oddają się zabawom z najbliższymi, układając puzzle, grając w gry planszowe lub po prostu rozmawiając ze sobą. (czytaj całość)
Sebastian Gajewski – psycholog
Już sam fakt obchodzenia okresu świątecznego w trakcie pandemii koronawirusa czyni ten czas nadzwyczajnym. Jednak samo myślenie przez pryzmat COVID-19 może wprowadzić nas w dyskomfort psychiczny oraz przysłonić faktyczną wyjątkowość tych Świąt. (czytaj całość)
Małgorzata Wolszakiewicz – Długosz
06.04.2020 r., 20.04.2020 r.
Zachęcamy do skorzystania ze wskazówek i porad psychologa z cyklu: „Jak przetrwać w zdrowiu psychicznym ten trudny czas epidemii?” Zamieszczane cyklicznie porady adresowane są do rodziców/opiekunów oraz do dzieci i młodzieży.
Małgorzata Wolszakiewicz-Długosz
„Jak rozmawiać z dziećmi i wspierać je w trudnym czasie (epidemii)?” Cz. I
Wskazówki dla rodziców/opiekunów:
1. Warto zastanowić się, jak dotychczas rozmawialiśmy z dzieckiem (Jakie ono jest?, Jacy my jesteśmy?, Czy rozmawialiśmy ze sobą często?, Czy w rozmowach zajmowaliśmy się naszymi stanami emocjonalnymi? Czy może, do tej pory tego unikaliśmy?)
2. Jakie dziecko jest w kontakcie z nami?
– czy przychodzi i chce rozmowy,
– czy nas chroni i nie podejmuje rozmów,
– czy może, reguluje stany emocjonalne na zewnątrz,
– czy emocjonalnie jest gotowe na rozmowę i w jakim jest wieku.
3. Warto być inicjatorem rozmowy z dzieckiem.
4. Podejmując rozmowę z dzieckiem warto najpierw sprawdzić, co w danej sytuacji ono przeżywa (lęk, smutek, czy może napięcie, które trudno określić).
5. Nie ma jednych „dobrych” emocji, które wszyscy powinni przeżywać w określonej sytuacji.
6. Dziecko może przeżywać różne emocje.
7. Powinniśmy być otwarci na to, co dziecko powie zapytane, np. „Jak Ty się czujesz w tej sytuacji?” i nie zakładać z góry, że dziecko się boi.
8. Warto wytrzymać przez moment pytanie, które postawiliśmy np. „Co tam u Ciebie?” i nie udzielać od razu dziecku wskazówek i sugestii jakie to emocje mogą być.
9. Powinniśmy być sami gotowi na podjęcie rozmowy oraz istotne jest, by nie udzielać dziecku wskazówek.
10. Warto być ciekawym świata emocjonalnego dziecka, bo bardzo wiele możemy się o nim dowiedzieć.
11. Jeśli mamy trudności z rozmawianiem o emocjach warto:
– obejrzeć wspólnie film,
– wspólnie obejrzeć zdjęcia z rodzinnego albumu (zastanowić się co dana mina może znaczyć i zastanowić się co ja wtedy czułem (napięcie, lęk itp.)
– porozmawiać, jakie możemy przeżywać emocje.
12. Ważna jest obserwacja siebie – Co z nami dorosłymi się dzieje? Jakich teraz doświadczamy emocji? (huśtawki emocjonalnej, zadumy, wściekłości, podirytowania, napięcia).
13. Warto pamiętać, by trudnych rozmów nie podejmować, kiedy my sami jesteśmy w napięciu (można powiedzieć np. „To nie jest dobry moment na rozmowę; ja sama muszę sobie w głowie poukładać pewne rzeczy; wrócimy do tego, daj mi godzinę”).
14. Dotrzymujmy słowa, że wrócimy do rozmowy.
15. Mamy różne umiejętności i różną gotowość do prowadzenia rozmowy, więc warto się do niej przygotować, (np. zastanowić się, jak chcę rozmawiać o emocjach, co ja o nich wiem – o swoich stanach emocjonalnych i o doświadczanych emocjach przez inne osoby).
16. Rozmowa z dzieckiem może nam bardzo wiele ułożyć w głowie i być dla nas samych bardzo budująca.
„Jak rozmawiać z dziećmi i wspierać je w trudnym czasie (epidemii)?” Cz.II
Wskazówki dla rodziców/opiekunów:
1. Mamy różne umiejętności i gotowość do prowadzenia rozmów o stanach emocjonalnych.
2 Jeśli udzielanie wsparcia jest dla nas bardzo trudne, ponieważ sami doświadczamy trudnych emocji (np. boimy się utraty pracy, zdrowia) ważne, by najpierw zadbać o siebie. Można wówczas zastanowić się, kto może na ten moment z naszego otocznia udzielić dziecku wsparcia (może to być np. ciocia).
3.Jak dużo i o czym mówić dziecku?
– jeśli dziecko dopytuje nas, to udzielamy informacji, co dzieje się naokoło adekwatnie do jego wieku, m.in., by potrafiło zastosować się do rożnego rodzaju zasad;
– jeśli dziecko bardzo przeżywa, to ograniczamy dostęp do informacji i staramy się przekierować jego uwagę oraz myślenie na coś przyjemniejszego.
1.Wspólne z dzieckiem poszukiwanie dla niego aktywności, w zależności od jego wieku; np. 11/12-latkowie doświadczają szczególnie silnie utraty wolności, ograniczeń, natomiast młodsze dzieci łatwiej współpracują i prościej je przekonać do różnych propozycji.
2.Jak wspierać dziecko, które traci kontakty rówieśnicze?
– lepiej radzą sobie dzieci, które wcześniej korzystały z komunikatorów, mediów społecznościowych i mają swoje grupy; zmiana nastąpiła tylko w intensywności tychże kontaktów;
– w gorszej sytuacji są dzieci, które takich doświadczeń nie miały i muszą teraz „tworzyć siebie” w tej przestrzeni;
– zalecenie WHO: kontakty rówieśnicze przynajmniej godzinę dziennie.
Psycholog Małgorzata Wolszakiewicz-Długosz
2.04.2020 r.
Wychowankowie i Rodzice
Początek kwietnia zazwyczaj kojarzy się z pierwszym jego dniem i zwyczajem znanym pod nazwą Prima Aprilis. Dziś jednak chciałbym Waszą uwagę zwrócić na dzień 2 kwietnia, w którym to dniu od 2008r. obchodzimy ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU. Obecna sytuacja nie pozwala Nam na spotkanie się w Ogródku i bezpośrednie okazanie solidarności i wsparcia dla wszystkich osób, które na co dzień stawiają czoła wszystkim przeciwnością wynikającym z autyzmu. Jednak chciałbym zachęcić Was do zaangażowania w akcję ,,Jestem w domu – a świat jest dziś niebieski”.
Dlatego proponuję:
W dniu obchodów ŚWIATOWEGO DNIA ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU (2 kwietnia) ubierzcie się na niebiesko- poproście o to innych członków rodziny, Waszych znajomych. Lub wykonajcie własnoręcznie proste dekoracje w kolorze niebieskim, czyli w barwach kojarzonych z autyzmem (kwiaty, serduszka, sylwety ptaków itp.), którymi ozdobicie swój pokój, okna. I najważniejsze. Zróbcie selfie w niebieskim lub zdjęcie niebieskiego wystroju pokoju lub okna i prześlijcie na naszego Facebooka.
Sławne osoby z autyzmem
Sebastian Gajewski
23.03.2020 r.
„Czas wolny”
Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na spędzanie wolnego czasu z dzieckiem. Jednocześnie zachęcam wszystkich do dzielenia się ciekawymi pomysłami, które sprawdzają się w waszych domach:
– gry, np. gry planszowe
– zabawy plastyczne, np. lepienie z gliny czy plasteliny albo zabawa masą solną z dodatkiem przypraw kuchennych
– czytanie książek, wspólne pisanie opowiadań
– wspólne gotowanie
– wspólne rysowanie, malowanie, wycinanie
– tematyczny wieczór filmowy
– ćwiczenie swoich zdolności manualnych (makijaż, fryzury, zabawy z koralikami – tworzenie biżuterii)
– malowanie po numerach – ćwicz artystyczne malowanie w swoim domu (ipicasso.pl)
– wyszukiwanie przedmiotów, zabawek wskazanych przez daną osobę w najbliższym otoczeniu
– zgadywanie np. która zabawka została schowana
– składanie obrazków pociętych w całość
– wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi
– zabawy pamięci: Co tu się zmieniło?, Czego brakuje?
– wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia
– rozpoznawanie i wytwarzanie dźwięków np. uderzenie łyżeczką w szklankę, uderzenie pałeczką w szybę, stukanie w meble, klaskanie, darcie papieru gniecenie papieru…
– wspólne rozwiązywanie krzyżówek
– zabawa w miny (zgadywanie jakie emocje są pokazywane).
Sebastian Gajewski